TEST efter Lektion 1, om Psykiatrisk diagnostik

Tillgänglig2015-01-13 – 2030-01-01
KontaktpersonMartin Grydén, verksam vid MedfarmDoIT

Beskrivning av självtest - klicka här för att ändra text

1.
Vad menas med ?best estimate diagnosis? eller LEAD?
2.
Vilka moment/metoder ingår i en tillförlitlig barnpsykiatrisk diagnostisk process?
3.
Validitet betyder ungefär meningsfullhet, men vad betyder reliabilitet?
4.
Reliabilitet kan mätas på olika sätt, t.ex. inter-rater-reliability och test-retest-reliability. Vad innebär dessa i nämnd ordning?
5.
En diagnostisk intervju säkerställer att vi bedömer de diagnostiska kriterierna, men varför är det viktigt med en barnpsykiatrisk anamnes?
6.
Varför är det viktigt att ha flera informanter, barnet självt, föräldrar, lärare, när man bedömer en barnpsykiatrisk anamnes?
7.
Vad är skillnaden mellan en semistrukturerad och en strukturerad diagnostisk intervju?
8.
Vad gäller för kvalitetssäkrad barnpsykiatrisk diagnostik?
9.
Vilken intervju anses vara ?gold standard? inom barnpsykiatrisk forskning?
10.
Nämn två visade svagheter hos MINI-KID?
11.
Många uttrycker oro över att använda en strukturerad intervju som MINI-KID eftersom de befarar att intervjun blir instrumentell och att kontakten med patienten försämras. Vilket av nedanstående påståenden tycker du är riktigt?
12.
Vilka patientreaktioner på att använda diagnostiska intervjuer har man publicerat?