Nya Kurt-beställningar görs nu i ny uppdaterad version av Kurt

Under en övergångsperiod kommer två versioner av Kurt att samexistera, dina gamla beställningar kommer återfinnas i gamla Kurt (som du nu befinner dig på), men alla framtida beställningar kommer att göras i nya Kurt. När gamla Kurt stängs ner helt kommer alla dina Kurtar att flyttas över till nya Kurt, så ingenting kommer att gå förlorat.

Öppna Nya Kurt


Logopedprogrammet

För Logopedprogrammet gäller följande för standardfrågor och granskning.

Standardfrågor

Nedan visas de standardfrågor som används för kurser inom Logopedprogrammet. Standardfrågorna finns i två uppsättningar, en för teoretiska kurser och en för kliniska kurser.

Standardfrågor för Logopedprogrammet – teoretisk kurs

Standardfrågor för Logopedprogrammet - teoretisk kurs

Dina synpunkter är värdefulla, och såväl positiva synpunkter som konstruktiv och saklig kritik välkomnas. Kränkande formuleringar om enskilda personer undanbes. Tack för ditt bidrag att göra denna kurs ännu bättre!

Helhetsbedömning

1.
Jag tycker att kursen var
mycket dåligmycket bra
2.
Jag anser att svårighetsgraden på kursen var
för låglagomför hög
3.
Jag anser att den arbetsinsats som krävts per poäng var
för litenlagomför stor
4.
Kursens innehåll har följt målbeskrivningen i kursplanen.
instämmer inte allsinstämmer heltvet ej
5.
Kursen kändes relevant för min logopedutbildning.
instämmer inte allsinstämmer heltsvårt att avgöra
6.
Mängden kurslitteratur (böcker, artiklar, skrifter) var
för litenlagomför stort
Kommentera gärna kurslitteraturen:
7.
Mina förkunskaper inför kursen var tillräckliga
instämmer inte allsinstämmer heltvet ej
8.
Följande var bra i kursen.
9.
Följande var mindre bra

Kursens upplägg

10.
Antalet föreläsningar under kursen var
för fålagomför många
11.
Tiden som har funnits till förfogande för självstudier var
för kortlagomför lång
12.
Antal praktiska moment (övningar/labbar/case) under kursen var
för fålagomför mångaingick ej
Kommentera gärna kursens praktiska moment - övningar/labbar/case:
13.
Hur har respektive undervisningsform bidragit till ditt lärande under kursen?

Lärarna

14.
Har lärarna kommenterat föregående kursutvärderingar och berättat vilka förändringar som utvärderingarna har lett till?
Inte allsI mycket hög grad
15.
Har lärarna berört nyttan av kursen för ditt kommande arbetsliv som logoped?
Inte allsI mycket hög grad
Kommentera gärna:
16.
Bedöm insatsen i stort av läraren/lärarna som du har haft mest på kursen:
Instämmer inte alls Instämmer helt
a. Deras föreläsningar har varit till stor hjälp för min inlärning
b. De har undervisat på en lagom nivå
c. De har varit engagerade i sin undervisning
d. De har gett mig chans att vara aktiv under kursens olika moment
e. De har varit positiva till att föra en dialog med oss studenter
Kommentera gärna och förklara varför du tycker något är bra eller dåligt:
17.
Ge några råd till lärarna att tänka på till nästa kurs:

Examination/-er

18.
Examinationen/-erna
Instämmer inte alls Instämmer helt Deltog ej
a. gav mig tillfälle att på ett rättvisande sätt visa mina kunskaper
b. täckte kursens olika kursmål och delområden
c. bidrog ytterligare till mitt lärande
Kommentera gärna och förklara varför du tycker något är bra eller dåligt:
19.
Examinationens svårighetsgrad var
för lågoptimalför högdeltog ej
Kommentar:

Likabehandling

20.
Har du någon gång under kursen känt dig själv diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (t ex kön, könsidentitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder):
21.
Har du upplevt att någon annan har blivit diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (se ovan):

Övrigt

22.
Har du några ytterligare synpunkter på kursen eller på hur denna kursutvärdering skulle kunna göras bättre?
Tack för att du tog dig tid!
Standardfrågor för Logopedprogrammet – klinisk kurs

Standardfrågor för Logopedprogrammet - klinisk kurs

Ta ställning till följande påståenden. Välj det alternativ som passar din uppfattning bäst. Om det är någon fråga du inte kan svara på eller som inte är aktuell för din praktikort, välj alternativet "vet ej". Kommentera dina svar i slutet av varje avsnitt speciellt om du skattat lågt (eller högt!) på någon fråga. Tack för ditt bidrag att göra denna kurs ännu bättre!

Helhetsbedömning

1.
Jag har kunnat skaffa mig grundläggande klinisk färdighet inom den kliniska kursens område under denna praktikperiod.
instämmer inte allsinstämmer heltvet ej
2.
Kursens innehåll motsvarade målbeskrivningen i kursplanen.
instämmer inte allsinstämmer heltvet ej
3.
Mina förkunskaper inför denna kliniska kurs har varit tillräckliga.
instämmer inte allsinstämmer heltvet ej
4.
Kommentar:
5.
Har du någon gång under kursen känt dig diskriminerad?
Inte allsTill viss delI hög grad
6.
Om du svarat "till viss del" eller "i hög grad" ange av vilken/vilka orsaker
Annan orsak:
Kommentar:

Handledning

I denna del kommer handledningen att utvärderas. Om du har bytt handledare under praktikperioden, skatta en handledare per rad. Om du bara har haft en handledare, lämna den undre raden tom.
7.
Tiden avsatt för handledning har varit lagom.
instämmer inte alls instämmer helt vet ej
a. Handledare 1
b. Handledare 2
8.
Handledningen har varit relevant.
instämmer inte alls instämmer helt vet ej
a. Handledare 1
b. Handledare 2
9.
Handledningen har varit strukturerad.
instämmer inte alls instämmer helt vet ej
a. Handledare 1
b. Handledare 2
10.
Handledningen har varit individuellt anpassad vid behov.
instämmer inte alls instämmer helt vet ej
a. Handledare 1
b. Handledare 2
11.
Upplägget med handledning i pargrupper har fungerat bra.
instämmer inte alls instämmer helt vet ej
a. Handledare 1
b. Handledare 2
12.
Jag har under den kliniska kursen stimulerats att ta ansvar för mitt eget lärande.
instämmer inte alls instämmer helt vet ej
a. Handledare 1
b. Handledare 2
13.
Mina förväntningar på handledningen var:
14.
Handledaren har uppmuntrat mig till självständigt kritiskt tänkande och givit mig konstruktiv och utvecklande feedback.
instämmer inte alls instämmer helt vet ej
a. Handledare 1
b. Handledare 2
15.
Jag har under kursen sett tydlig koppling mellan teori och tillämpning.
instämmer inte alls instämmer helt vet ej
a. Handledare 1
b. Handledare 2
16.
Kommentar:

Kliniska arbetet

17.
Antal patienter per dag har varit lagom. (Om du skattat lågt på denna fråga, precisera i kommentaren om antal patienter varit för få eller för många)
instämmer inte allsinstämmer heltvet ej
18.
Mängden tid avsatt för eget arbete (planering, journalskrivning, osv.) har varit tillräcklig.
instämmer inte allsinstämmer heltvet ej
19.
Jag känner mig nöjd över min insats.
instämmer inte allsinstämmer heltvet ej
20.
Kommentar:

Generella förmågor

21.
I vilken grad har kursen bidragit till följande?
Inte alls I mycket hög grad vet ej
a. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga till kritiskt tänkande
b. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga att analysera problem
c. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga att kommunicera skriftligt
d. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga att kommunicera muntligt
e. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga att kommunicera kunskaperna
f. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga att samarbeta
Kommentar:

Övrigt

22.
Har du synpunkter på formuläret, är det någon fråga du saknar eller något du vill precisera mer, skriv det här:
Tack för att du tog dig tid!
Standardfrågor för Logopedprogrammet – Examensarbete

Standardfrågor för Logopedprogrammet - examensarbete

Dina synpunkter är värdefulla, och såväl positiva synpunkter som konstruktiv och saklig kritik välkomnas. Kränkande formuleringar om enskilda personer undanbes. Tack för ditt bidrag att göra denna kurs ännu bättre!

Helhetsbedömning

1.
Jag tycker att kursen var
mycket dåligmycket bra
2.
Jag anser att den arbetsinsats som krävts per poäng har
för litenlagomför hög
3.
Jag tycker att informationen från kursledningen har fungerat bra
Instämmer inteInstämmer helt
4.
Följande var bra i kursen
5.
Följande var mindre bra

Diskriminering

6.
Har du någon gång under kursen känt dig själv diskriminerad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (t ex kön, könsidentitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder)
7.
Har du upplevt att någon annan har blivit diskriminerad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker

Kursens innehåll och upplägg

8.
Antalet seminarier under kursen var
för fålagomför många
9.
Jag tycker att logopedprogrammets seminarier var givande
Instämmer inteInstämmer helt
10.
Jag tycker att genomgången av språkverkstan var givande
Instämmer inteInstämmer helt
11.
Jag tycker att genomgången av litteratursökningen var givande
Instämmer inteInstämmer helt
12.
Jag tycker att ämnesförslagen som presenterades var bra
Instämmer inteInstämmer helt
13.
Jag tycker att det var svårt att hitta/välja ett ämne
Instämmer inteInstämmer helt
14.
Kommentar om kursens innehåll och upplägg. Förklara gärna varför du tycker något är bra eller dåligt:

Handledare

15.
Handledare
Instämmer inte alls Instämmer helt
a. Min/-a handledare har varit till stor hjälp
b. Jag har fått tillräckligt med handledartid
c. Min/-a handledare har varit engagerade i mitt arbete
d. Min/-a handledare har gett värdefull återkoppling
e. Min/-a handledare har fört en bra dialog med oss studenter
f. Min/-a handledare har gett oss studenter ett bra bemötande
Kommentar till handledarna. Förklara gärna varför du tycker något är bra eller dåligt:

Redovisningen

16.
Det var roligt att redovisa mitt arbete
instämmer inte allsinstämmer heltdeltog ej
17.
Att opponera på en annan uppsats lärde mig mycket.
instämmer inte allsinstämmer heltdeltog ej
18.
Att få synpunkter från opponenterna på min egen uppsats lärde mig mycket
instämmer inte allsinstämmer heltdeltog ej
19.
Att få synpunkter från granskaren (examinatorn) lärde mig mycket
instämmer inte allsinstämmer heltdeltog ej
20.
Kommentar på redovisningen. Förklara gärna varför du tycker något är bra eller dåligt:

Generella förmågor

21.
I vilken grad har kursen bidragit till följande?
Inte alls I mycket hög grad vet ej
a. Kursen har gett mig inblick i aktuell forskning inom området
b. Kursen har utvecklat min förmåga att förstå vetenskaplig text, t ex artiklar
c. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga till kritiskt tänkande
d. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga att analysera problem
e. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga att kommunicera skriftligt
f. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga att kommunicera muntligt
g. Kursen har bidragit till att utveckla min förmåga att samarbeta
Kommentar till generella förmågor. Förklara gärna varför du tycker något är bra eller dåligt:

Övrigt

22.
Har du några råd till kursansvarig inför nästa kurs eller några synpunkter på hur denna kursutvärdering skulle kunna göras bättre?
Standardfrågor för Logopedprogrammet – LY 1

Logopedprogrammet - LY1

Dina synpunkter är värdefulla, och såväl positiva synpunkter som konstruktiv och saklig kritik välkomnas. Kränkande formuleringar om enskilda personer undanbes. Tack för ditt bidrag att göra denna kurs ännu bättre!

Helhetsbedömning

1.
Jag tycker att kursen som helhet var
mycket dåligmycket bra
2.
Jag tycker att kursens administration och information har fungerat
mycket dåligmycket bra
3.
Jag tycker att introduktionen till programmet var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
4.
Jag tycker att auskultationen var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
5.
Jag tycker att temadagarna var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
6.
Jag tycker att föreläsningen av språkverkstan om bland annat studieteknik var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
7.
Jag tycker att casedagen var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
8.
Ge några råd till lärarna och kursledningen att tänka på till nästa kurs:

Likabehandling

9.
Har du någon gång under kursen känt dig själv diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (t ex kön, könsidentitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder):
10.
Har du upplevt att någon annan har blivit diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (se ovan):
Tack för att du tog dig tid!
Standardfrågor för Logopedprogrammet – LY 2

Logopedprogrammet - LY2

Dina synpunkter är värdefulla, och såväl positiva synpunkter som konstruktiv och saklig kritik välkomnas. Kränkande formuleringar om enskilda personer undanbes. Tack för ditt bidrag att göra denna kurs ännu bättre!

Helhetsbedömning

1.
Jag tycker att kursen som helhet var
mycket dåligmycket bra
2.
Jag tycker att kursens administration och information har fungerat
mycket dåligmycket bra
3.
Jag tycker att momentet i terapeutiskt förhållningssätt var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
4.
Jag tycker att undervisningen inför egen röstträningen var
mycket dåligmycket bra
5.
Jag tycker att egen röstträning hos logoped var
mycket dåligmycket bra
6.
Jag tycker att det avslutande seminariet för egen röstträning var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att röstträningen var bra eller dålig:
7.
Ge några råd till lärarna och kursledningen att tänka på till nästa kurs:

Likabehandling

8.
Har du någon gång under kursen känt dig själv diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (t ex kön, könsidentitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder):
9.
Har du upplevt att någon annan har blivit diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (se ovan):
Tack för att du tog dig tid!
Standardfrågor för Logopedprogrammet – LY 3

Logopedprogrammet - LY3

Dina synpunkter är värdefulla, och såväl positiva synpunkter som konstruktiv och saklig kritik välkomnas. Kränkande formuleringar om enskilda personer undanbes. Tack för ditt bidrag att göra denna kurs ännu bättre!

Helhetsbedömning

1.
Jag tycker att kursen som helhet var
mycket dåligmycket bra
2.
Jag tycker att kursens administration och information har fungerat
mycket dåligmycket bra
3.
Jag tycker att momentet med muntlig framställning var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
4.
Jag tycker att momentet om hållbar utveckling var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
5.
Jag tycker att de handledda samtalen på S:t Lukas var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
6.
Jag tycker att barnobservationen var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
7.
Ge några råd till lärarna och kursledningen att tänka på till nästa kurs:

Likabehandling

8.
Har du någon gång under kursen känt dig själv diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (t ex kön, könsidentitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder):
9.
Har du upplevt att någon annan har blivit diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (se ovan):
Tack för att du tog dig tid!
Standardfrågor för Logopedprogrammet – LY 4

Logopedprogrammet - LY4

Dina synpunkter är värdefulla, och såväl positiva synpunkter som konstruktiv och saklig kritik välkomnas. Kränkande formuleringar om enskilda personer undanbes. Tack för ditt bidrag att göra denna kurs ännu bättre!

Helhetsbedömning

1.
Jag tycker att kursen som helhet var
mycket dåligmycket bra
2.
Jag tycker att kursens administration och information har fungerat
mycket dåligmycket bra
3.
Jag tycker att momentet i hjärt- lungräddning var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
4.
Jag tycker att juridikmomentet var
mycket dåligmycket bra
Kommentera gärna och förklara varför du tycker att momentet var bra eller dåligt:
5.
Ge några råd till lärarna och kursledningen att tänka på till nästa kurs:

Likabehandling

6.
Har du någon gång under kursen känt dig själv diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (t ex kön, könsidentitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder):
7.
Har du upplevt att någon annan har blivit diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall av vilken/vilka orsaker (se ovan)
Tack för att du tog dig tid!
Standardfrågor för Logopedprogrammet – Terminsutvärdering

Terminsutvärdering på logopedprogrammet

Dina synpunkter är värdefulla, och såväl positiva synpunkter som konstruktiv och saklig kritik välkomnas. Tack för ditt bidrag att göra programmet ännu bättre!

Allmänt om terminen

1.
Vad är din upplevelse av terminen som helhet?
2.
När du tänker tillbaka på terminen är det något som inte har varit givande? Förklara varför.
3.
Jag tycker att arbetsbördan under terminen har varit
För litenLagomFör stor
4.
Har det varit stora skillnader i krav på studieprestationer mellan terminens kurser?
Inte allsI mycket hög grad
Kommentera gärna:
5.
Vad skulle kunna ändras för att göra terminen bättre?
6.
Har du efter denna termin ändrat uppfattning om utbildningen?
Kommentera gärna:
7.
Har omfattningen av VFU varit lagom under terminen?
För lite VFULagomFör mycketHar ej haft
Kommentera gärna terminens VFU:
8.
Denna fråga besvaras av dig som har barn:
Vad kan förbättras avseende möjligheten att förena studier med föräldraskap?
9.
Beskriv ifall du har mått dåligt på grund av studierna. Vad kan förbättras för att underlätta dina studier?

Terminens dynamik

10.
I hur hög grad upplever du att du under terminen har fått möjlighet att öva ...
Inte alls I mycket hög grad
a. muntliga presentationer
b. skriftliga presentationer
c. diskussion, argumentation
d. att kritiskt värdera information
e. självständigt lösa problem
f. arbeta i grupp
g. läsa och förstå vetenskapliga artiklar
Kommentera gärna:
11.
Har det under terminen varit variation av undervisningsformer som muntliga- och skriftliga uppgifter, case och andra övningar?
12.
Har det under terminen varit variation av olika typer av examinationsformer?

Administration och information

13.
Har administrationen under kurserna (som t ex schema och tentamensanmälan) fungerat under terminen?

Skriv vilken kurs som du syftar på:
14.
Jag har under terminen blivit väl bemött av de olika institutionernas administrativa personal.
Instämmer inte allsInstämmer helthar inte haft kontakt
Kommentera gärna och skriv vilken institution/kurs som du syftar på:
15.
Informationen från LSRU till övriga studenter har fungerat bra under terminen.
Instämmer inte allsInstämmer heltHar ej fått information
Ifall du inte instämmer i att administration och/eller informationen har fungerat bra:
När fungerade det inte? Vad var det som inte fungerade? Hur skulle det kunna förbättras?

Fysisk arbetsmiljö och utrustning

16.
Har du upplevt problem med den fysiska miljön i undervisningslokalerna (t ex ventilation, belysning, temperatur) under terminen?
Inte allsI mycket hög grad
Beskriv eventuella problem och ange vilka lokaler och kurser det gäller:
17.
Har det varit problem rörande den tekniska utrustningen under terminen?
Inte allsI mycket hög grad
Beskriv eventuella problem och ange vilken kurs det gäller:

Självreflektion

18.
I hur hög grad tycker du att du under terminen har du ...
Inte alls I mycket hög grad
a. ansträngt dig för att lära dig så mycket som möjligt?
b. diskuterat och reflekterat över kursinnehållet med andra studenter?
c. sökt hjälp av lärare eller kurskamrater, när det är något som du inte har förstått?
d. deltagit aktivt i grupparbeten?
e. tillvaratagit tillfällen till muntlig träning i presentationer och diskussioner?
f. reflekterat över din studieteknik?
g. gett lärarna ett bra bemötande?
h. gett dina kurskamrater ett bra bemötande?
Kommentera gärna:

Studentinflytande

19.
Känns det som att ni studenter via kursutvärderingar kan påverka kurserna mellan åren?
Kommentera gärna och ge gärna bra och mindre bra exempel från kurserna du gått under terminen:

LIKABEHANDLING

20.
Har du någon gång under terminen känt dig själv diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så
21.
Har du upplevt att någon annan har blivit diskriminerad eller särbehandlad? Ange i så fall

ÖVIGT

22.
Finns det något som du saknar inom utbildningen?
23.
Är det något övrigt som du vill delge programledningen?
24.
Hur skulle den här enkäten kunna förbättras?
Stort tack för dina svar och synpunkter!

Granskning

Granskning av kursvärderingar för Logopedprogrammet görs av Studierådet.